sobota, 7 czerwca 2014

Brioszka- ciasto drożdżowe francuskie

Od dawna szukam przepisu na dobre ciasto drożdżowe. Wypróbowałam już wiele przepisów, ale żaden mnie nie zadowolił. Szperając po starych książkach i zapiskach trafiłam na ciasto drożdżowe po francusku -brioszka. Jest to przepis spopularyzowany przez fantastyczną kucharkę- Julię Child, która próbowała nauczyć Amerykanów dobrej kuchni. Wracając do ciasta jest ono delikatne w smaku, pulchne i nie starzeje się, bo  po prostu jest zjadane 
"na pniu". Brioszka, to mała bułeczka zrobiona z dwóch kuleczek z ciasta - jednej dużej, w której w środku palcem robi się dołek (taki jak w kluskach śląskich). Drugą, mniejszą kulkę wkłada się w ten dołek. Po upieczeniu wychodzi taki mały stożek wulkaniczny.
Małe brioszki najlepiej piec w foremkach mufinkowych. Ale nie byłabym sobą gdybym coś nie zmieniła. Z ciasta zrobiłam w miarę równe kuleczki- bułeczki i posadziłam je jedna koło drugiej w formie długiej babki. Wyszła jak to określił mój przyjaciel-chałka. Uważa on, że jest to najlepsze ciasto drożdżowe jakie jadł.
Oto przepis:
2 dkg drożdży świeżych lub 2,5 łyżeczki suchych rozpuścić w 1/3 szklanki ciepłego mleka, dodać 4 całe jajka roztrzepane z 1/2 szklanki cukru. Miksować hakami do ciasta. Dodać 3,5 szklanki mąki tortowej wymieszanej z 0,5 łyżeczki soli. Do masy dodać 3/4 kostki lekko roztopionego masła i sporą garść rodzynków lub suszonej żurawiny. Ciasto jest bardzo klejące,ale nie podsypywać mąki, tylko posmarować  masłem lub olejem dłonie i szybko zrobić kulę. Odstawić na około 2- 2,5 godz. do wyrośnięcia w cieple. Kiedy ciasto wyrośnie, wyrzucić z miski na blat i mocno wybić powietrze z ciasta. Zrobić ponownie kulę, włożyć do dużej miski i przykryć folią spożywczą. Wstawić ciasto do lodówki na noc. Na drugi dzień zrobić z ciasta wałek, kroić na równe kawałeczki, formować kulki i włożyć do formy wyłożonej pergaminem. Znowu odstawić do wyrośnięcia. Przed pieczeniem posmarować jajkiem rozkłóconym z łyżką mleka. Piec w temperaturze 190 st. przez 20- 30 min. Ciasto jest pyszne i na ciepło i na zimno, zwłaszcza z konfiturą truskawkową....










Brak komentarzy:

Prześlij komentarz