niedziela, 24 listopada 2013

Już czas na piernik staropolski

Za miesiąc Wigilia Bożego Narodzenia. Zaczynam przygotowania. Generalne porządki mam już za sobą. Dziś przygotuję ciasto na pierniki i pierniczki. To ciasto powinno leżakować co najmniej 3 tygodnie, a więc najwyższy czas go zrobić. Przepis na piernik staropolski dostałam od mamy mojej znajomej z Dolnego Śląska. Była to pani, która piekła wspaniałe ciasta, mam od niej wiele przepisów. Zawsze lubiłam ten czas przedświąteczny, ale teraz po prostu go uwielbiam. Wiem, że mam wiele czasu i spokoju , żeby wszystko zaplanować, kupić produkty i zrobić ulubione potrawy. 
Czas na przepis:
Podgrzać w dużym garnku 0,5 kg prawdziwego miodu z dwoma szklankami cukru i 25 dkg masła lub smalcu- nie gotować, ostudzić. Do masy stopniowo dodajemy 1 kg mąki 3 całe rozmącone jajka, 2 płaskie łyżeczki sody-rozpuszczonej w 0,5 szkl mleka, 0,5 łyżeczki soli, 2 opakowania przyprawy do pierników. Ciasto wyrabiamy najpierw łyżką później ręką. Cała masa jest dość kleista, ale to nie szkodzi. Przekładamy do miski (glinianej) i odstawiamy w chłodne miejsce na 3 tygodnie. Na tydzień przed świętami piekę 3-4 placki piernikowe i przekładam powidłami śliwkowymi. Smaruję polewą czekoladową. W tym roku zrobiłam ciasto z półtorej porcji, ponieważ chcę upiec pierniczki.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz