środa, 28 sierpnia 2013

Chleba naszego, powszedniego...

Od chwili kiedy przyjechałam na Lubelszczyznę, poszukuję
nowych {starych} smaków. Szukam starych przepisów przede
wszystkim na chleb. Jest to trudne, ponieważ tutejsi ludzie
nie pamiętają. Dziwią się czemu głowę zawracam im i
sobie, kiedy można kupić chleb sklepie. Faktycznie można
i to jaki się chce. Ale co to jest za chleb! Kruszy się, pleśnieje
i nie zawsze jest smaczny. Wypróbowałam już wiele przepisów.
Jeden nawet umieściłam w moim blogu. Od kilku tygodni
wypróbowuję nowy, który opracowałam sama {metodą prób i
błędów}. Jest to chleb razowy, który od dzieciństwa bardzo
lubię. 

Pamiętam jak z moim Tatą podkradaliśmy sobie 
kromki czarnego, litewskiego chleba {pyszny}, który Mama 
przywiozła z Wilna. Najlepiej smakował z grubo posmarowanym
masłem. Bardzo żałuję, że ich już nie ma, bo mogliby ocenić
mój chleb.
Robię ten razowiec na bazie mąki "3 zboża" firmy "Lubella",
ale myślę, że można ją zastąpić w równych proporcjach mąką
pszenną razową i żytnią razową {bez orkiszowej}.
Oto przepis na jeden chleb:
50 dkg mąki j.w. wymieszać z 0,5 szkl. otrąb pszennych,
z 0,5 łyżki soli. Dodać zakwas, który zawsze odkładam z poprzedniego pieczenia i odrobinkę drożdży {szybciej rośnie i nie
jest kwaśny, jest za to pulchniejszy}. Całość mieszam z pół litrem
ciepłej wody. Ciasto odstawiam na jakieś 3 godziny w ciepłym
miejscu. Po wyrośnięciu jeszcze raz mieszam i 3 łyżki odkładam
na zakwas. Do pozostałego ciasta dokładam różne ziarna:
2 łyżki słonecznika, 1 łyżkę sezamu, 1 łyżkę pestek z dyni i 
zagotowane i wystudzone 2 łyżki siemienia lnianego {z pół szkl.
wody}. Dodaję również po dwie łyżki mąki pszennej{typu 650}
i mąki zwykłej żytniej {po to, żeby zagęścić ciasto}. Dodaję też
pół łyżki pieprzu ziołowego, staropolskiego {można go kupić na targu}. Dobrze wymieszać.Przełożyć do wysmarowanej olejem, 
podłużnej blachy. Odstawić do wyrośnięcia na około 1 godz.
 Piec w nagrzanym do 190-200 st. piekarniku.
Wystudzić i jeść z dobrym, świeżym masłem. Pychaaaa!
Smacznego!!!!!!!!!










Brak komentarzy:

Prześlij komentarz